Avalikkusele mõeldud informatsioon ohutusabinõudest ning võimalike õnnetuste ennetamisest AS-is Tallinna Terminal
1. Asukoht
AS Tallinna Terminal asub aadressil Üleoru tn 1, Maardu, Harjumaa. Täpsemalt meie asukoht on esitatud Joonisel 1.
Ohutusabinõude osas teavet andvaks vastutavaks isikuks on tehnikajuht Vadim Ozerov, ladu.tallinn@terminaloil.ee Telefoni number on (+372) 577 055 69
2. Kinnitus, et ohutusalased korraldused leiavad rakendust ja et on täidetud sellest tulenev pädeva asutuse teavitamiskohustus
Kinnitame, et oleme B-kategooria suurõnnetuse ohuga ettevõte ja meil pädevatele asutustele on esitatud kemikaaliseaduse alusel nõutud dokumendid. Ettevõttele on väljastatud kemikaaliseaduse alusel tegevusluba ohtlike ainete käitlemiseks (tegevusluba nr OKK-09-11). Ettevõtte tegevus vastab Seveso III direktiivile.
Infot viimase kohapeal tehtud riikliku järelevalvetoimingu kuupäeva kohta on võimalik leida Päästeameti kodulehel (https://www.rescue.ee/et/ohtlikud-ettevotted) ning üksikasjalikku teavet viimase järelevalve toimingu, inspekteerimiskava ja täiendava teabe kohta on võimalik saada pädevatelt asutustelt: Päästeamet (rescue@rescue.ee, üldtelefon: 628 2000) ning Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (info@ttja.ee, üldtelefon: 667 2000). Samuti on võimalik küsida täiendavat teavet käitise keskkonnakaitse juhtivspetsialistilt telefonil, +372 5553 3302
Samuti on võimalik küsida täiendavat teavet AS Tallinna Terminali juhilt.
3. Tegevuse ja eesmärgi lühikirjeldus
AS Tallinna Terminal tegutseb tolli- ja aktsiisilaona. Tegevusalaks on erinevate heledate naftasaaduste vastuvõtmine, hoiustamine ja väljastamine. Kütus saabub meie juurde raudtee- või autotsisternides, seejärel pumbatakse seda üle maapealsetesse kütusemahutitesse, kus teostatakse selle hoiustamist.
Väljavedu terminalist teostatakse autotsisternidega, mille laadimine toimub terminali territooriumi keskel paikneval autolaadimisestakaadil. Erandjuhtudel teostatakse väljavedu ka raudteetranspordiga. Meie eesmärgiks on kütusefrimade kiire ja professionaalne teenindamine tagamaks ümbritseva keskonna maksimaalse ohutuse.
4. Ained, mis võivad põhjustada suurõnnetust
Meie terminalis hoiustame produkte, mis on kirjeldatud allpool. Juhul, kui produktide valikus toimuvad olulised muudatused, meie teavitame Teid.
Suurõnnetust põhjustada võivad ained
Kemikaali nimetus | Ohuklassifikatsioon | Omaduste kirjeldus | Ohupiktogrammid |
Diislikütus | H226 – Flam. Liq. 3 H315 – Skin Irrit. 2 H411 – Aquatic Chronic 2 H332 – Resp. Sens. 1 H351 – Carc. 2 H304 – Asp. Tox. 1 H373 – STOT RE 2 | Tuleohtlik vedelik ja aur, kolmanda klassi kantserogeen, millel on silmi ja nahka ärritav toime, sh sisse hingamisel kahjulik. Mürgine veeorganismidele | |
Autobensiin väävlivaba | H224 – Flam. Liq. 1 H304 – Asp. Tox. 1 H315 – Skin Irrit. 2 H336 – STOT SE 3 H340 – Muta. 1B H350 – Carc. 1B H361 – Repr. 2 H411 – Aquatic Chronic 2 | Eriti tuleohtlik vedelik ja aur. Kergesti aurustuv. Aurud on õhust raskemad ja võivad moodustada õhuga plahvatusohtlike segusid. Võib olla surmav allaneelamisel ja hingamisteede sattumisel. Põhjustab naha ärritust. Võib põhjustada geneetilisi defekte. Võib põhjustada vähki. Mürgine veeorganismidele. Võib avaldada pikaajalist kahjustavat toimet. | |
Lennukikütus JET A-1 (ehk kerosiin) | H226 – Flam. Liq. 3 H315 – Skin Irrit. 2 H336 – STOT SE 3 H304 – Asp. Tox. 1 H411 – Aquatic Chronic 2 | Tuleohtlik vedelik ja aur. Ärritab nahka. Võib ärritada silmi. Kõrge kontsentratsiooniga aurud on narkootilise toimega. Võib põhjustada iiveldust, peavalu, pearinglust ja mürgistust. Kopsudesse sattumine pärast allaneelamist või oksendamine võib põhjustada keemilist kopsupõletikku. Aurustub aeglaselt. Pinnase ja pinnavee saastumise oht. |
5. Üldinfo suurõnnetuse ohu laadi kohta, kaasaarvatud võimalikud mõjud inimestele ja keskkonnale
Kui vaatamata rakendatud ohutusmeetmete paljususele leiab aset õnnetus siis kõige suurema tõenäosusega vastavalt tehtud riskianalüüsile ettevõtte territooriumil võivad realiseeruda järgmised stsenaariumid:
Ohu laad | Õnnetuse võimalik stsenaarium | Õnnetuse võimalik mõju |
Õnnetus mahutipargis (mahuti ja / või kaitsevallituses) | Võimalikud õnnetused on: leke, aine süttimine, plahvatus. Ohtlikumaks aineks siinkohal tuleb pidada bensiini. | Õnnetuse mõju võib nii piirduda ettevõtte territooriumiga kui ka väljuda sellest (eeskätt põlemisel tekkivate põlemisgaaside leviku näol). |
Õnnetus auto- või raudtee estakaadil | Võimalikud õnnetused on: leke, aine süttimine, plahvatus. Ohtlikumaks aineks siinkohal tuleb pidada bensiini. | Nendest kõige ohtlikum on raudtee estakaadil bensiiniga raudteetsisterni soojuskiirguse toimel tekkiva keeva vedeliku paisuva aurupilve (BLEVE) plahvatus, millega kaasnevad tulekahju leviku oht, lööklaine ja lendavate kildudega vigastamise oht. Reostused on vähemohtlikud põhjusel, et ettevõtte territoorium on varustatud kogumissüsteemiga (avariivannid, õlipüüdurid) ja absorbendiga vajalikkus koguses. |
Ohtliku ala tinglik ulatus inimestele – 507 m.
Ohtliku ala tinglik ulatus ehitistele – 222 m.
6. Informatsioon selle kohta, kuidas teostatakse asjassepuutuvate isikute hoiatamist suurõnnetusest
Elanikkonda ohualasse ei jää, kuid ümbruskonnas paiknevate asulate elanikke võib ohustada põlenguga kaasnev suits. Ohuolukorrast on võimalik teada saada, kui märgatakse põlenguga kaasnevat suitsu. – Teave õnnetusest edastatakse telefoni teel Päästeametile, Keskkonnaametile, Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametile, kohalikule omavalitsusele. Esimesel võimalusel edastatakse teave ettevõtte kodulehele.
Kui meie ettevõttes leiab aset suurõnnetus, siis Teie saate sellest teada kui kuulete Häiresignaali.
Üldhäire signaal: Õnnetuse korral rakendub territooriumil häiresireen vahelduva helisignaali kestvusega 60 sek, vahe 30 sek. Antud tsüklit korratakse.
Üldhäire lõpp: Ühtlane 60 sek pikkune helisignaal, mida edastatakse üks kord.
Kontroll: Häiresireeni kontroll toimub üks kord kuus esimesel esmapäeval, keskpäeva paiku, ühekordse sireeni sisselülitusega kuni 7 sekundiks.
Testimise signaal elanikele kohustuslikke tegevusi kaasa ei too.
Reaalse ohu korral signaal kestab vähemalt kuni esimese päästemeeskonna kohalesaabumist ettevõttesse. Edaspidise informatsiooni saamiseks lülitage sisse raadiot (ERR) ja telerit (ETV) ning järgige sealt saabuvaid ohu- ja infoteavitusi.
7. Informatsioon selle kohta, kuidas peavad asjassepuutuvad isikud suurõnnetuse korral tegutsema ja käituma
Allpool esitame Teile käitumisjuhised, mille järgimine on oluline Teie ohutuse tagamiseks.
Kui Teie kuulete meie ettevõttest tuleneva häiresignaali, siis:
1. Säilitage rahu.
2. Vältige ettevõtte lähiumbrusesse sattumist (olge eemal vähemalt 800 meetrit ettevõttest).
3. Kui kuulates häiresignaali olete ettevõtte lähiümbruses (409 meetrilise raadiuse sees), viivitamatult lahkuge sellest piirkonnast.
4. Vältige lahtise tule kasutamist ohualas – kütuseaurud võivad süttida.
5. Ohualast väljumiseks veenduge, et Teiega kaasas olevad inimesed samuti lahkusid ohualast.
6. Kuulake raadiot ja telesaateid (ERR ja ETV) täiendavate juhtnööride saamiseks.
7. Järgige õnnetuse korral vastuvaidlematult kõiki päästeasutuse poolt antavaid juhiseid.
8. 8. Helistage Päästeala infotelefonil 1247, kui vajate päästealast lisainfot või nõu, sest taolise info järelepärimiseks Häirekeskusesse helistades ummistate eriteenistuste telefoniliine. Päästeala infotelefon 1247 töötab üleriigiliselt ja ööpäevaringselt ning helistada saab nii mobiililt kui ka lauatelefonilt. Soovi korral saab helistada ka pikal numbril 660 1524. Kõne hind päästeala infotelefonile helistades on vastavalt teenuse operaatori hinnakirjale.
8. Kinnitus, et käitaja on võtnud kasutusele ettenähtud abinõud kohapeal, kaasa arvatud koostöö hädaabiteenistustega, et olla suurõnnetuse toimumisel võimalikult hästi varustatud ja hoida selle mõjud nii madalad kui võimalik.
Olles suurõnnetuse ohuga ettevõte, kinnitame, et oleme võtnud kasutusele kaitsemeetmete kompleksi tagamaks võimaliku õnnetuse korral kiiret ja toimivat reageerimist.
Ohutuse tagamiseks teeme koostööd Päästeameti, Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve ametiga ning jälgime Kemikaaliseaduse nõudeid.
Meie tegevuse üle teostavad järelevalvet ka teised pädevad asutused.
Tootmistegevuses kasutatavaid seadmeid kontrollivad selleks pädevad isikud.
Personali iga aasta õpetatakse käitumiseks hädaolukordades.
Bensiini hoiustamiseks ettenähtud mahutid on varustatud sisemiste ujuvkatustega, ülejäänud mahutid on varustatud üle- ja alarõhuklappidega. Need seadmed vähendavad naftaproduktide aurustumist atmosfääri võrreldes tavamahutitega kuni 95%.
Mahutid on piiratud kaitsevallitusega, mille mahutavus on 10% suurem suurimas mahutis olevast naftasaaduste mahust.
Laadimisestakaadid omavad kogumissüstemi, mis vähendab kütuse sattumise ohtu pinnasesse.
Mahutipargi territooriumilt ja laadimisestakaadidelt kogutav vihmavesi läbib õlipüüduri.
Võimaliku tulekahju kustutamiseks meie ettevõttes on kasutusel esmased tulekustutusvahendid ja statsionaarne tulekustutussüsteem.
Käesoleva dokumendi eesmärk on teavitada elanikkonda regioonis asuvatest suurõnnetuse ohuga ja ohtlikest ettevõtetest, nendes käideldavatest kemikaalidest, ohutust tagavatest meetmetest, ettevõtete üle järelevalvet tegevate ja õnnetustele reageerijate valmisolekust ja õnnetusejärgsetest tegevustest ning anda käitumisjuhised võimalikuks õnnetusjuhtumiks. Loodame, et antud informatioon ohutusabinõudest oli Teile kasulik ning veenev selles, et meie ettevõtte tegevus vastab Eestis kehtivatele nõuetele ning ei kujuta ohtu ümbruskonnale.
***
Antud teave on AS Tallinna Terminal poolt uuendatud jaanuar 2023. See on terminali kontorist paberil kättesaadav ja on avaldatud ettevõtte kodulehel jaanuar 2023. Teave vaadatakse üle ja vajadusel ajakohastatakse vähemalt üks kord kolme aasta jooksul.